..something to remind us..


Terima kasih ya ALLAH! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukran ya ALLAH!

Life isn’t about getting and having, it’s about giving and being. ~ Kevin Kruse

Friday, January 27, 2012

..pendapat golongan muda vs veteran..

Kadang2 kita ada pendapat berdasarkan pembacaan kita dari various sources. Zaman internet ni, semua maklumat di hujung jari. Kesahihannya agak meragukan, terpulang kepada kita sama ada mempercayainya atau tidak. Untuk mempunyai skill menapis, kita perlu banyak pengetahuan yang diperoleh dari pembacaan dan pengalaman. Dan sebagai seorang yang berusia awal 30-an, saya rasa agak yakin untuk melontarkan pendapat dari segi kepincangan yang berlaku dalam sesebuah organisasi, pengurusan dan sebagainya.

Tetapi apabila pendapat saya hasil dari sumber pembacaan disangkal oleh orang yang lebih tua dan mempunyai banyak pengalaman dan kekal berpegang pada fahaman dahulu yang tidak boleh dirobek, saya rasa hak saya seolah2 dinafikan. Saya menghormati golongan veteran selaku mereka yang lebih banyak makan garam dari saya, tetapi sekurang2nya hormati hak saya. Saya tak paksa orang menerima pendapat saya, cuma berikan sedikit ruang untuk menyuarakannya, bukan terus menolak 100%.

Saya rasa sikap begini yang membunuh kreativiti setiap anak muda yang cuba mengetengahkan idea2 yang segar dan membetulkan kesilapan yang pernah dibuat oleh orang sebelumnya. Senario ini yang berlaku dalam kebanyakan jabatan kerajaan yang menyebabkan sistem pentadbiran yang kurang cekap gagal diubah. Adakah perlu tunggu sehingga golongan veteran ini pencen baru perubahan dapat dilakukan? Tidak dinafikan, golongan ini perlu menjadi penasihat berdasarkan pengalaman tetapi pada masa yang sama perlu membuka minda menerima perubahan.

Ini sekadar pendapat saya sebagai belia yang rasa bertanggungjawab dalam peranannya sebagai seorang rakyat di bumi bertuah ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..labella..

kurus (71) life (69) emosi (60) soul food (37) ntah pape (25) lagu (21) movie (20) posa (18) love (16) artis (13) atkins (12) food (10) besday (9) motivation (8) ephyra (7) kahwin (7) volleyball (7) berita (6) new year (6) wordless wednesday (6) 30 days (5) raya (5) tunang (5) umah (5) cuti (4) info (4) ramadhan (4) Marc Jacobs (3) choc chip (3) fashion (3) relaks minda (3) resepi (3) resipi (3) budget (2) drama (2) fahrin (2) kasut clarks (2) korean drama (2) makan (2) quote (2) sale (2) sophie paris (2) tips (2) youtube (2) aerobik (1) ajl (1) aktitviti (1) anwar bebas (1) berlin (1) blogger (1) bonus (1) bunga (1) cantik (1) coach (1) cookies (1) cooking (1) gaji (1) holiday (1) hubby (1) iklan (1) jenjalan (1) jogging (1) keje (1) kenduri (1) korea (1) music (1) my things (1) nangis (1) novel (1) paris (1) pendapat (1) prof muhaya (1) rare (1) rencana (1) sbpa (1) segmen (1) shawl (1) solusi (1) spec n umah (1) sport (1) uk (1) venice (1) vera wang (1) wedding (1) work (1)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...