..something to remind us..


Terima kasih ya ALLAH! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukran ya ALLAH!

Life isn’t about getting and having, it’s about giving and being. ~ Kevin Kruse

Monday, March 28, 2011

..sweet monday..

Nape sweet Monday?  Hehe..sebabnya..saya turun 1.1kg dlm masa 3 hari.  Erk..biasa je ke? Bagi saya tak biasa la sebab saya ni susah sgt nak turun berat badan.  Dalam masa 3 hari tu, quite amazing la to me.  Nak dapat turun 1kg tu..sebulan pn blm tentu sebab pegi gym pn dalam 2-3 hari je seminggu.  Belum masuk minggu malas n byk keje lg.

Apa yang saya buat?  Diet gila2?  Jogging?  Tak makan malam?? Makan supplement?  De bella? Herbal Life??


NO..NO..NO!!



A big NO there.

So..saya buat apa?  Saya berangan je ke?

Rahsianye..hmm..maybe orang lain dah cuba..cuma saya je tertinggal bas kan..hehe..

Anyway thanks to Aishah, a friend of mine yang cadangkan tgk blog ni: http://www.taknakgemuk.com/..

At first tgk gitu2 je..kurang berminat..then kawan opis lak hantar emel tentang menu diet.  Pun saya pandang gitu2 je.  Tetiba pada satu hari nan syahdu..hari Rabu lepas kot..saya sesaje pegi timbang..erk..berat mencanak2 naik..paling berat dalam abad ni..paling berat sepanjang saya hidup di muka bumi ini.  What happen?

Saya dah panik.  Saya cuba cari kat net, apa2 solution yg boleh.  A few products yang saya tengok, sume memerlukan fulus yang agak banyak.  Saya pulak tgh on tight budget skrg.  Dalam dok baca forum tentang turun berat badan, tetiba ada yang suggest pegi http://www.taknakgemuk.com/.  Saya baru tingat, Aishah penah komen kat blog saya suh pegi blog ni.

Saya pun baca dan baca dan cuba faham.  Ada persamaan dengan emel yang opismate hantar.  Rupa2nya copy paste dari blog tu.  Saya jugak penah baca tentang Atkins diet yang penah dibuat oleh tuan empunya blog ThE sToRy.


Sama.  Yes!!!  Memang Atkins diet.  Diet berasaskan protein saja.  Dalam masa 2 minggu, saya amik protein saja dan sayur2 mewakili vitamin dan slightly no carbs.  No carbs at all.  No sugar as well.  Tapi dalam protein dan sayur yang saya amik tu...adala carbs yang tersembunyi but very low.  Saya copy paste dari http://www.taknakgemuk.com/.

Atkins diet terbahagi kpd 4 peringkat:

1. Induction (permulaan dan pengenalan) 2 minggu atau lebih, mengikut keadaan dan berat badan.
2. Ongoing Weight Loss (penyusutan berat berterusan)
3. Pre-maintenance
4. Lifetime Maintenance
*Induction sekurang kurangnye 2 minggu..itu kalau setakat nak kurang 2-3 kg boleh la...kalau banyak nak turun,lame la induction ok?

Semasa 2 Minggu Induction:

1.) Elakkan NASI, MI, MIHUN, LAKSA, LAKSAM, SPAGETTI, FETTUCINI, VERMICELLI, KUEW TIAU,OAT dan yang sebangsa dengannya.

2.) Elakkan Roti, roti berserat, roti bun, rotiBoy, roti canai, roti jala, roti bakar, roti pastries dan apa2 yang sebangsa dengannya.

3.) Elakkan Gula - gula pasir, gula melaka, gula merah, madu, gula-gula dan apa-apa yang bergula tinggi.

4.) Elakkan Buah-buahan

5.) Elakkan minuman bergula, jus buah-buahan, air bergas (coke, pepsi, 100plus, etc)

6.) Elakkan snek seperti Twisties, biskut manis, nachos, popcorn, jeruk manis.

7.) Elakkan segala bentuk kacang untuk 2 minggu. Tak kira kacang biasa, gajus, kuah kacang, dhal,ataupun kacang je soalan exam....

8.) Elakkan makanan berproses seperti kentang goreng, bebola ikan, bebola sotong.

9.) Elakkan makanan bertepung seperti kek, biskut, kuih-muih. 



Sekarang, saya tengah dalam tempoh induction.  Yang best, saya tak perlu tahan lapar.  Saya makan je. Sebab..konsepnya makan untuk meningkatkan metabolisme badan membakar lemak untuk ditukarkan jadi tenaga.  Cuma makanan kene terdiri dari protein and mesti low carb.  The idea is untuk menipu badan.  Apabila carbs tidak diambil langsung, badan memerlukan tenaga untuk bergerak jadi dia akan menukar lemak yang ada menjadi tenaga.  So lemak yang sedia ada penyebab gemuk tu akan lupus slowly.

Dah 3 hari..so far so good.  Saya makan ayam goreng, sate, ayam bakar, telur, kobis, cheese dan tomyam.  Apa yang saya rasa, mulut rasa kering macam bulan puasa n asyik nak minum air je.  Memang minum air banyak sebab dahaga.  Rasanya proses ketosis sedang berlaku.

So tengok la camne..baru 3 hari..another 11 days to go including today.  Hopefully saya berjaya.


3 comments:

Aishah Megahasz said...

Cayok Azura. Aishah sekarang diet tipu-tipu. Tengok orang turun berat badan ni barulah nak gigih semula. Jom kita!

nursuriani said...

hurm betul tue~ kdg2 tu diet sehari ajer sok tak dahh tak pernahnya konsisten laaa

Melur Putri said...

Aishah: Jom Aishah jom...azam nak kurus ni.

Arabella: Jom kita try sesama..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..labella..

kurus (71) life (69) emosi (60) soul food (37) ntah pape (25) lagu (21) movie (20) posa (18) love (16) artis (13) atkins (12) food (10) besday (9) motivation (8) ephyra (7) kahwin (7) volleyball (7) berita (6) new year (6) wordless wednesday (6) 30 days (5) raya (5) tunang (5) umah (5) cuti (4) info (4) ramadhan (4) Marc Jacobs (3) choc chip (3) fashion (3) relaks minda (3) resepi (3) resipi (3) budget (2) drama (2) fahrin (2) kasut clarks (2) korean drama (2) makan (2) quote (2) sale (2) sophie paris (2) tips (2) youtube (2) aerobik (1) ajl (1) aktitviti (1) anwar bebas (1) berlin (1) blogger (1) bonus (1) bunga (1) cantik (1) coach (1) cookies (1) cooking (1) gaji (1) holiday (1) hubby (1) iklan (1) jenjalan (1) jogging (1) keje (1) kenduri (1) korea (1) music (1) my things (1) nangis (1) novel (1) paris (1) pendapat (1) prof muhaya (1) rare (1) rencana (1) sbpa (1) segmen (1) shawl (1) solusi (1) spec n umah (1) sport (1) uk (1) venice (1) vera wang (1) wedding (1) work (1)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...