..something to remind us..


Terima kasih ya ALLAH! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukran ya ALLAH!

Life isn’t about getting and having, it’s about giving and being. ~ Kevin Kruse

Tuesday, August 9, 2011

..kuih cara oh kuih cara..

Sape tau kuih cara tu camne? Dalam family saya kuih cara lebih dikenali sebagai kuih penyu sebab bentuk macam penyu. Tapi istilah kuih penyu tu hanya berkisar dalam family saya yang 6 orang tu je. Bahasa masa kecik² terbawak² zaman dah besar panjang ni.

Apa yang nak saya kongsi kat sini adalah tentang kesah yang tak ingin kita dengar di bulan puasa yang berkat ini.

Saya: Eh, ada kuih 4 RM 1 la. Kat penang pun ada harga camni. Murahnya.
*cakap dalam hati bila tengok ada label harga pada tray kuih cara kat satu gerai ni.*

Saya: Pakcik, boleh bagi kuih ni 2?

Pakcik tu pun bungkus la 2 set kuih cara tu. Nape saya cakap set? Sebab kuih cara selalunya ditangkup dua.  Lain la kalau cara berlauk. So harga supposenya 50 sen la kan sebab dia tulis situ 4 - RM1, so 2 - 50sen la.

Pakcik: RM1. *Sambil menghulurkan plastik kuih cara tu kat saya.*

Saya: Eh, bukan 50 sen ke..kan 4 - RM1.

Pakcik tu menggeleng kepala sambil menunjukkan 4 ketul  - RM1, bukan 4 tangkup RM1.

Saya: What? *dalam hati je la*.

Dan saya terus bayar dan bergegas pegi. Tak hingin dah jalan tempat lain. Memang hidup² kene tipu. Kalau dia ikhlas, bila saya mintak 2, nape pack 2 tangkup? Bagi je la 2 ketul.

Rasa kuih cara tu..hmm...gula hanya setitik kat tengah kuih tu. Tawar. Saiz lak..hmmm..macam gambar kat bawah:



RM1 kuih besar tu..isk..kalau sedap takpe la jugak. Memang betul² amik kesempatan. Padahal kat tempat saya di Kulim, still boleh dapat kuih seposen lagi even saiz kecik. Still derang boleh untung. Rasa pun not bad.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..labella..

kurus (71) life (69) emosi (60) soul food (37) ntah pape (25) lagu (21) movie (20) posa (18) love (16) artis (13) atkins (12) food (10) besday (9) motivation (8) ephyra (7) kahwin (7) volleyball (7) berita (6) new year (6) wordless wednesday (6) 30 days (5) raya (5) tunang (5) umah (5) cuti (4) info (4) ramadhan (4) Marc Jacobs (3) choc chip (3) fashion (3) relaks minda (3) resepi (3) resipi (3) budget (2) drama (2) fahrin (2) kasut clarks (2) korean drama (2) makan (2) quote (2) sale (2) sophie paris (2) tips (2) youtube (2) aerobik (1) ajl (1) aktitviti (1) anwar bebas (1) berlin (1) blogger (1) bonus (1) bunga (1) cantik (1) coach (1) cookies (1) cooking (1) gaji (1) holiday (1) hubby (1) iklan (1) jenjalan (1) jogging (1) keje (1) kenduri (1) korea (1) music (1) my things (1) nangis (1) novel (1) paris (1) pendapat (1) prof muhaya (1) rare (1) rencana (1) sbpa (1) segmen (1) shawl (1) solusi (1) spec n umah (1) sport (1) uk (1) venice (1) vera wang (1) wedding (1) work (1)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...