..something to remind us..


Terima kasih ya ALLAH! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukran ya ALLAH!

Life isn’t about getting and having, it’s about giving and being. ~ Kevin Kruse

Tuesday, November 2, 2010

..ragam manusia..

Macam nampak sawang je kat blog ni..kesan lama tak update..kemalasan melanda saya.  Blogwalking suka, blogupdating malas..haishhhh...

Saya tak sangka bilangan follower bertambah jadi 13..haha..ye la dulu ada 2 orang je..blog lain beribu2 follower tak heran pun kan..haha..anyway terima kasih la pada mereka yang jadi follower blog saya yang ntah pape ni..

Apa nak merepek ye hari ni..hmm..kalau cite pasal keje bosan lak..

Cite pasal ragam manusia pun best gak ye..hehe..

Macam2 ragam manusia hari ni, x kesah la kat tempat keje ke..kat shopping complex ke..kat kenduri ke..mana2 la..

Tapi ragam manusia2 yang yang dianggap sebagai matang pun adakalanya melucukan jugak.  Saya paling pantang kalau masalah rumahtangga dibawa ke opis..sungguh tidak professional gitu..ntah la..rumah dan tangga saya belum ada lagi..taktau la camne citenye ye.

Memang la ada kes yang saya tengok sendiri..hal rumahtangga dibawa ke opis dan akhirnya menyusahkan rakan2 seopis yang lain.  Time meeting setuju manjang..lepas tu ada cakap belakang..tu yang malas tu..boleh lak majuk x nak join aktiviti or program..isk..dari satu segi memang menyusahkan..tapi dari segi lain.........lawak....haha..

Usia dah matang tapi suka majuk..agaknya bila dah makin berusia..makin banyak masalah..jadi emosi mengalahkan kewarasan.

Tapi kita tak tau masalah orang lain..tahap mana masalah yang dihadapi, so saya tak boleh cakap lebih2.  Cuma harapan saya...be professional!

Kadang2 bila berkaitan ketidakpuasan hati pada seseorang individu juga menyebabkan kita tidak rasional di atas tindakan atau keputusan yang diambil.  Di sini kematangan dan pengalaman seseorang diperlukan untuk mengawal diri dari melakukan sesuatu yang bias.  Perlu diingatkan, kita harus membenci sikap dan perlakuan individu, bukan diri individu itu sendiri kerana seseorang itu dijadikan Tuhan ada kelebihan dan kelemahan.

Kelemahan itu pula boleh ditegur dengan cara yang paling halus agar tidak mengecilkan hatinya, bukan dengan tindakan cakap belakang & kutuk sana sini tapi hasilnya..dosa mengumpat ajela.  Masalah masih tidak dapat diatasi.

Masalah komunikasi berkesan juga merupakan salah satu faktor.  Kadang2 apa yang difahami lain, yang disampaikan lain.  Manusia sering melakukan kesilapan.  Wajib ada sikap memaafkan dan sedia menerima teguran di atas kesalahan yang dibuat dalam sesuatu komuniti.  Jangan sesekali mengungkit kisah2 lama kerana what past is past.  Yang penting macam mana nak hadapi masa hadapan.

Banyak la membebel..haha..macam mak nenek bagi nasihat lak..tapi nasihat ni apply kat diri saya jugak untuk improve diri sendiri.. :)


Nak share something yang saya dapat dari blog http://redmummy.com.

4 comments:

shaz said...

emmm... susah utk kita nak ubah sikap org lain...kita kena byk bersabar... usia tidak melambangkan kematangan seseorang...

Melur Putri said...

betul tu kak sha..kene S.A.B.A.R byk2..

shaz said...

ada pendapat mengatakan...sabar ada batasannya... betul ke? :)

Melur Putri said...

betul..ada batasnya..penat sabar dh ke..erk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..labella..

kurus (71) life (69) emosi (60) soul food (37) ntah pape (25) lagu (21) movie (20) posa (18) love (16) artis (13) atkins (12) food (10) besday (9) motivation (8) ephyra (7) kahwin (7) volleyball (7) berita (6) new year (6) wordless wednesday (6) 30 days (5) raya (5) tunang (5) umah (5) cuti (4) info (4) ramadhan (4) Marc Jacobs (3) choc chip (3) fashion (3) relaks minda (3) resepi (3) resipi (3) budget (2) drama (2) fahrin (2) kasut clarks (2) korean drama (2) makan (2) quote (2) sale (2) sophie paris (2) tips (2) youtube (2) aerobik (1) ajl (1) aktitviti (1) anwar bebas (1) berlin (1) blogger (1) bonus (1) bunga (1) cantik (1) coach (1) cookies (1) cooking (1) gaji (1) holiday (1) hubby (1) iklan (1) jenjalan (1) jogging (1) keje (1) kenduri (1) korea (1) music (1) my things (1) nangis (1) novel (1) paris (1) pendapat (1) prof muhaya (1) rare (1) rencana (1) sbpa (1) segmen (1) shawl (1) solusi (1) spec n umah (1) sport (1) uk (1) venice (1) vera wang (1) wedding (1) work (1)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...